printlogo
http://www.ethz.ch/index_EN.html
Institut für Verkehrsplanung und Transportsysteme, ETH Zürich
 
print
  
Deutsch English

e-citations

 

, Weidmann, Ulrich, Carrasco, Nelson, Kupferschmid, Jonas, Marti, Christian, Schwertner, Michael, 2015 >>
Author(s): Weidmann, Ulrich, Carrasco, Nelson, Kupferschmid, Jonas, Marti, Christian, Schwertner, Michael
Title: Stand des Wissens zu Schweizer Tramsystemen im Mischverkehr
Abstract: 2
Published in: Schriftenreihe/Institut für Verkehrsplanung und Transportsysteme
Volume: 174
ISBN: 978-3-905826-38-8
Publication date / Date received: 2015-01-01
Publication status: Zürich
Publication status: Published
Language: German
DBID source: FORM-1448469937
Nebis system number: 010542172
, Schwertner, Michael, Weidmann, Ulrich, 2014 >>
Author(s): Schwertner, Michael, Weidmann, Ulrich
Title: Elektrobusse im Linienverkehr
Subtitle: Standortbestimmung und Ausblick
Abstract: Der Betrieb von Linien des städtischen öffentlichen Personenverkehrs ist durch lange tägliche Einsatzdauern, häufige Beschleunigungs- und Bremsvorgänge sowie stark schwankende Fahrgastzahlen im Tagesverlauf gekennzeichnet. Somit muss der Antriebsstrang der Fahrzeuge auf eine hohe betriebliche Spitzenleistung ausgelegt werden, ist im Durchschnitt aber nur mäßig ausgelastet. Der Fahrzeugtausch innerhalb eines Betriebstages ist oft nicht sinnvoll, sodass die Tagesenergie für Antrieb und Hilfsbetriebe zur Verfügung stehen muss. Dieses Zusammenspiel aus Leistungsvermögen und Energiespeicherung bestimmt wesentlich den Entwurf und den Erfolg alternativer Antriebskonzepte.2
Published in: Verkehr und Technik
Volume: 67
Issue: 12
Pages: 463 - 468
ISSN: 0340-4536
Publication date / Date received: 2014-12-01
Publication status: Berlin
Publication status: Published
Subjects: Verkehr und Transport|Traffic and Transportation
Language: German
DBID source: FORM-1417515014
Nebis system number: 000057076
, Weidmann, Ulrich, Orth, Hermann, Dorbritz, Robert, Schwertner, Michael, Carrasco, Nelson, 2014 >>
Author(s): Weidmann, Ulrich, Orth, Hermann, Dorbritz, Robert, Schwertner, Michael, Carrasco, Nelson
Title: Verkehrsqualität und Leistungsfähigkeit des strassengebundenen öV
Subtitle: Quality and capacity of public transport on streets = Qualité du trafic et capacité des transports publics routiers
Abstract: Für die Verkehrsqualitätsbetrachtung des öffentlichen Verkehrs wird die Betrachtungsweise - im Gegensatz zu den individualisierten Verkehrssystemen - auf zwei Akteure ausgeweitet: · Kunde: ergebnisorientierte, subjektive Bewertung -> Beförderungsqualität · Verkehrsbetreiber: prozessorientierte, technische Beurteilung -> Betriebsqualität/ Leistungsfähigkeit. Für die Beförderungsqualität und die Betriebsqualität/Leistungsfähigkeit werden für die folgenden Verkehrssysteme aufgrund von Literaturanalysen, bestehenen Richtlinien und Normenwerken, vorliegenden empirischen Untersuchungen, empirischen Neuerfassungen sowie Modellen repräsentative Richtwerte und Bemessungsverfahren für schweizerische Verhältnisse erarbeitet: · Strassenbahn, · (Trolley-)Busse im Linienverkehr und · Bedarfsbussysteme Da Bedarfssysteme naturgemäss bei sehr tiefer Nachfrage eingesetzt werden, weicht deren Betrachtung von den übrigen Systemen ab. Insbesondere die Aspekte des Ressourceneinsatzes und der Wartezeiten der Fahrgäste stehen hier im Vordergrund. Aufgrund einer detaillierten Literaturauswertung werden in einer ersten Phase relevante Parameter zur Beschreibung der Verkehrsqualität und Einflussgrössen auf die Leistungsfähigkeit für die drei obengenannten Verkehrssysteme bestimmt und die schon vorhandenen Erkenntnisse aus der Vorstudie SVI 2007/005 zusammengetragen, sowie allfällige Daten erhoben und ausgewertet. Auf dieser Grundlage werden in einer zweiten Phase einerseits Richtwerte und Bemessungsverfahren der Beförderungsqualität und der Betriebsqualität/Leistungsfähigkeit in Abhängigkeit der ermittelten Einflussfaktoren festgelegt und andererseits Abstufungen zur Verkehrsqualität erarbeitet. Aufgrund der Erkenntnisse werden Vorschläge für Bemessungsverfahren für die verschiedenen Systeme, Betriebsformen und Anlagen unterbreitet und Empfehlungen für die Normung zusammengefasst.2
Published in: Eidgenössisches Departement für Umwelt, Verkehr, Energie und Kommunikation UVEK, Bundesamt für Strassen
Volume: 1443
Publication date / Date received: 2014-01-01
Publication status: Bern
Publication status: Published
Language: German
DBID source: FORM-1407768835
Nebis system number: 010126138
, Weidmann, Ulrich, Bruckmann, Dirk, Schwertner, Michael, Herrigel, Sabrina, 2014 >>
Author(s): Weidmann, Ulrich, Bruckmann, Dirk, Schwertner, Michael, Herrigel, Sabrina
Title: Untersuchung der bautechnischen und betrieblichen Machbarkeit einer direkten Bahnverbindung Arbon - St. Gallen
Abstract: 2
Publication date / Date received: 2014-01-01
Publication status: Zürich
Publication status: Unpublished
Language: German
DBID source: FORM-1422638905
, Weidmann, Ulrich, Orth, Hermann, Carrasco, Nelson, Schwertner, Michael, 2013 >>
Author(s): Weidmann, Ulrich, Orth, Hermann, Carrasco, Nelson, Schwertner, Michael
Title: A Public Transport Performance Measurement System for Switzerland and its Calibration
Publication date / Date received: 2013-01-01
Publication status: Published
Event name: 92nd Annual Meeting of the Transportation Research Board
Event date: January 13-17, 2013
Place: Washington, DC, USA
Language: English
DBID source: FORM-1384070614
, Orth, Hermann, Carrasco, Nelson, Schwertner, Michael, Weidmann, Ulrich A., 2013 >>
Author(s): Orth, Hermann, Carrasco, Nelson, Schwertner, Michael, Weidmann, Ulrich A.
Title: Calibration of a public transport performance measurement system for Switzerland
Abstract: Performance evaluation is fundamental to transport analysis and operations. This paper describes a quality evaluation framework based on level of service (LOS) developed for urban public transport in Switzerland. The framework focuses on four key indicators: on time performance, headway adherence, speed and passenger loads. The framework allows users to assess service quality at different levels by measuring the indicators at the single element level and aggregating scores over larger sets of elements. The number of indicators is relatively small compared to other frameworks, this makes the method easier to apply but also provides less detailed results. An earlier paper presented a conceptual approach for the framework. This paper extends that work by describing the approach in more detail and focusing on calibration of the LOS framework and application of the framework to a real example in Zurich. The research is part of a larger effort designed to develop a consistent multimodal LOS evaluation system for Switzerland. This system would include non-motorized traffic, public transport and road-based transport.
Book title: Transit 2013, Volume 2
Published in: Transportation research record
Volume: 2351
Pages: 104 - 114
ISSN: 0361-1981
Publication date / Date received: 2013-01-01
Publication status: Washington, DC
Publication status: Published
Subjects: Architektur, Gebaute Umwelt und Umweltgestaltung allgemein|Architecture, Built Environment and Environmental Design, General, Umweltproblematik allgemein|Environmental Problems, General
Language: English
DBID source: FORM-1397129999, FORM-1376580251, WOS-000333233500012
DOI: 10.3141/2351-12
Nebis system number: 000024408
, Orth, Hermann, Carrasco, Nelson, Schwertner, Michael, Weidmann, Ulrich A., 2013 >>
Author(s): Orth, Hermann, Carrasco, Nelson, Schwertner, Michael, Weidmann, Ulrich A.
Title: Calibration of a Public Transport Performance Measurement System for Switzerland
Abstract: Performance evaluation is fundamental to transport analysis and operations. This paper describes a quality evaluation framework based on level of service (LOS) developed for urban public transport in Switzerland. The framework focuses on four key indicators: on time performance, headway adherence, speed and passenger loads. The framework allows users to assess service quality at different levels by measuring the indicators at the single element level and aggregating scores over larger sets of elements. The number of indicators is relatively small compared to other frameworks, this makes the method easier to apply but also provides less detailed results. An earlier paper presented a conceptual approach for the framework. This paper extends that work by describing the approach in more detail and focusing on calibration of the LOS framework and application of the framework to a real example in Zurich. The research is part of a larger effort designed to develop a consistent multimodal LOS evaluation system for Switzerland. This system would include non-motorized traffic, public transport and road-based transport.
Publication date / Date received: 2013-01-01
Publication status: published
Event name: 92nd Annual Meeting of the Transportation Research Board
Event date: January 2013
Place: Washington D.C., USA
Language: english
DBID source: FORM-1376580251
, Weidmann, Ulrich, Schwertner, Michael, 2011 >>
Author(s): Weidmann, Ulrich, Schwertner, Michael
Title: Sicherheit und Zuverlässigkeit im Eisenbahnbetrieb
Published in: Vorlesungsskript / Institut für Verkehrsplanung und Transportsysteme
Volume: 4.3
Publication date / Date received: 2011-01-01
Publication status: Zürich
Publication status: Published
Language: German
Review status: Unknown
DBID source: FORM-1327658872

 

 

 

Wichtiger Hinweis:
Diese Website wird in älteren Versionen von Netscape ohne graphische Elemente dargestellt. Die Funktionalität der Website ist aber trotzdem gewährleistet. Wenn Sie diese Website regelmässig benutzen, empfehlen wir Ihnen, auf Ihrem Computer einen aktuellen Browser zu installieren. Weitere Informationen finden Sie auf
folgender Seite.

Important Note:
The content in this site is accessible to any browser or Internet device, however, some graphics will display correctly only in the newer versions of Netscape. To get the most out of our site we suggest you upgrade to a newer browser.
More information

© 2016 ETH Zurich | Imprint | Disclaimer | 18 August 2014
top